Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Александър Цветков, министър на транспорта: Новият контейнерен терминал остава на "Максуда"

Интервю на министър Александър Цветков за вестник "Черно море", 29.06.2010 г.

- Г-н Цветков, какво става с дългоочакваната модернизация на варненското пристанище и най-вече с горещия картоф, наречен нов контейнерен терминал?

- През последните месеци проведохме няколко срещи с представители на японската банка. През миналия месец в София беше и директорът на японската банка за Европа, с когото обсъдихме предстоящите проекти. Това са много сериозни проекти на твърде голяма стойност. Средствата за тях се осигуряват от японската банка, но, разбира се, това е кредит, които ще трябва един ден да връщаме. Казвам това с цялата му сериозност, изхождайки от случващото се с новия терминал за насипни товари в Бургас, който е изграден също с кредит на японската банка и който сега трудно може да бъде изплатен. В момента неговото изплащане е сериозно затруднено, защото икономическите разчети са правени при друга икономическа ситуация. Това е проблем и грижа не само за нашата страна и на правителството ни, но и на японската банка, която отпуска тези средства. Банката държи изплащането на кредита да става навреме според договорките. Именно затова отново ще направим анализ. Вече сме се договорили и през юли идва мисия на японската банка със съответните експерти, които да направят отново икономически разчет на ефективността на тази инвестиция. В момента, когато и правителството, и ръководството на японската банка са убедени в икономическата ефективност на инвестицията, ние ще престъпим към действия. Искаме да сме спокойни, че утре, изграждайки тези контейнерни терминали, те ще могат да бъдат изплащани с парите на българските данъкоплатци. Иначе рискуваме да постъпим като нашите предшественици, които са взели кредити, но няма кой да ги обслужва. Опитваме се максимално сигурно да действаме, така че да не задължим в бъдеще България с непосилни суми.

- Остава ли идеята местоположението на новия терминал да бъде край "Максуда"?

- Да, остава. В споразумението, което е подписало правителството и което е одобрило Народното събрание, е залегнало местоположението на контейнерния терминал. Всяка промяна както в предмета на споразумението, така и на всички параметри вътре става само с изричното съгласие на банката. А всяка промяна на местоположението означава нови икономически анализи, нови разчети, нови преговори. Така че на този етап този въпрос не се разглежда.

- Значи е спекулация тиражираната новина, че се отказвате от това място?

- Не се отказваме от това място. И на този етап това е местоположението, което ще потвърдим или отхвърлим в крайна сметка.

- По време на ветроходната рега "Тол шипс" бе разрешено на пристанище Варна свободно да се влиза, да има атракции. Може ли и занапред част от територията му да бъде със свободен достъп?

- Принципно не е невъзможно и точно по такива проекти работим във Варна и Бургас. Искаме да направим определени зони на двете пристанища за обществен достъп, така че хората да могат свободно да се предвижват. Това да е свързано с превоз на пътници, с обслужващи територии. Въпросът не може да се реши само с административен акт, защото достъпът до пристанището е свързан с определени мерки за сигурност. Така че по тези проекти се работи. Това е идея, която лично аз споделям, и смятам, че трябва да се реализира.

- В. "Черно море" наскоро алармира за опасността Фериботният комплекс - Варна, да бъде блокиран, тъй като работи само единият пирс. Как ще я коментирате?

- Информацията е напълно вярна. БДЖ, който е оператор на Фериботния комплекс, е сключил договор с фирма, която да извърши ремонта на двата пирса, и после нищо не е направила. За съжаление, това е един от много примери за сключени договори на БДЖ с фирми, които не отговарят на условията и не са в състояние да изпълнят договорните си задължения. Ще прекратим договора с тази фирма. Вече сме се разбрали задълженията по ремонта да бъдат прехвърлени или на "Пристанище Варна" АД, или на агенция "Пристанищна инфраструктура". Защото не е тайна, че БДЖ е в тежко финансово положение и на този етап трудно може да поеме този ремонт. Въпроса ще го решим в рамките на тази година. Няма да допуснем блокиране на Фериботния комплекс. Капацитетът на работещия пирс още не е запълнен и докато стане това, другият ще бъде ремонтиран.

- Как ще коментирате подадената оставка на директора на "Пристанище Варна" АД Данаил Папазов?

- Никак няма да я коментирам. Не съм му я искал, това е лично негово решение. Още не съм решил дали изобщо да я приема. Така че след като не съм предизвиквал такава оставка, няма защо да я коментирам.

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116

Интервюта

Александър Цветков: Съкращенията в железниците са неизбежни
Камен Кичев, зам-министър на транспорта: Ако ще пътувате към Западна Европа, изчакайте още 2 - 3 дни
Александър Цветков, министър на транспорта: Новият контейнерен терминал остава на "Максуда"

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed