ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Новини » Интервюта

Камен Кичев, зам.-министърът на транспорта: Железниците изхарчили 70 % от субсидията за половин година
 Интервю със зам.-министър Камен Кичев, в-к "Сега", 04.09.2009 г. 

- Г-н Кичев, какво завари новото правителство в големите държавни транспортни предприятия, за които вие ще отговаряте като заместник транспортен министър?

- За никого не е тайна вече, че новото правителство получи едно тежко наследство от предишната власт и министерството не прави изключение, за съжаление. Наследихме например сложния казус с похарчени още в средата на тази година субсидии за двете железопътни дружества - БДЖ и Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). 70% от субсидията за цялата година вече е изразходвана и сега на нас се налага да свеждаме разходите до минимум. Но не спираме да действаме и вече изясняваме варианти за стабилизиране на приходите.

- Досега няма правителство, което да не е обещавало до края на мандата си да направи примерно пътуването с влак от София до Бургас 4 часа. Всъщност какво изобщо е възможно да се постигне в железниците?

- Ще ви поправя, че влакът от София за Бургас се е придвижвал най-бързо за 4 ч. и 55 мин. Приватизирането на железопътния превозвач БДЖ е един от възможните варианти за излизане от сегашната ситуация, но вероятността да се намери желаещ е почти нулева. Товарните превози също изпитват големи загуби 30% от товарите им намаляха само заради „Кремиковци", прибавете и още около 10% поради кризата... Проблемът е тежък за цялата система. Разработихме антикризисни мерки, които вече влизат в сила

- Но докога държавата ще продължава да налива пари в железниците?

- Относно субсидиите мога да кажа, че подкрепата на железниците е част от държавната политика във всички европейски страни. Няма как да спрем субсидиите за пътуванията примерно на студенти, ученици, пенсионери, хора с увреждания. Тези субсидии задължително ще продължат. Въпросът обаче е в това, че железниците трябва да се обновят. Не може да се возим с вагони отпреди 30-40 години. От друга страна, Национална компания „Железопътна инфраструктура" пък е свързана директно с БДЖ - щом превозвачът не си плаща таксите или закъснява, това директно води до загуби за компанията. В момента тази загуба е от порядъка на 80 млн. лв. Заварихме няколко сделки с вагони, по които министър Цветков е назначил проверки. В най скоро време ще ви информираме и за този род нередности. Целта е не да се търсят виновни, а истината да излезе наяве.

- А защо тогава в железопътната инфраструктура си стискат ненужните имоти и не ги продават? От продажбата само на запустялата гара „Пионер" щяха да изкарат 60-80 млн. лв.

- Моментът не е подходящ да се продават имоти, защото цените им са много ниски.

- Затова ли предпочитат да си държат имотите и да ги дават под наем за жълти стотинки?

- Относно ситуацията за даване под наем на обектите на НКЖИ наистина може да се търсят по-добри решения. Този въпрос стои на дневен ред.

- Все пак какво конкретно ще направите в най-близко бъдеще?

- Първо, активираме антикризисния план за железниците. Преструктурирането на БДЖ и преквалифицирането на персонала е приоритетна точка в него. Въвеждаме план за ползване на опцията „комбиниран транспорт". Това ще разтовари пътната мрежа от ужасния на моменти автомобилен трафик до морето и обратно. Разбира се, за нас е от особена важност и удобството на гражданите. С тази цел се прави синхронизация на разписанията. Комбинирането на железопътния транспорт в синхрон с автобусите и авиотранспорта ще допринесе много за комфорта на пътниците.

- Към края на предишното правителство излязоха потресаващи разкрития за купуването на шофьорски книжки. Кои са най-спешните мерки, които ще възложите на автомобилната администрация?

- Издаването на т.нар. „черни книжки" е престъпление, затова ще следим строго работата на регионалните звена на автомобилната администрация и автошколите. Вече приложихме и ще продължим да прилагаме драстични мерки. Любомир Христов, като изпълняващ длъжността директор на „Автомобилна администрация", има задача да прави непрестанни проверки. Те продължават и сега. Например до момента са проверени над 4300 автобуса, произведени преди 1994 г., издадени са 220 акта за нарушение, а 42 автобуса са напълно бракувани.

- Каква ще е съдбата на вече почналите процедури за концесиониране на летищата в Русе, Горна Оряховица, Стара Загора и ще проверите ли сделката за летището в Търговище, което се оказа взето на концесия от фирма, която 20-годишен младеж е регистрирал броени дни преди конкурса?

- За Търговище държа да отбележа, че е продадено не летище, а обикновен поземлен имот. Летище Търговище не съществува като такова повече от 10 г. През 1999 г. е отнет лицензът и е заличено от регистъра на летищата в Република България. В момента там не може нито да каца, нито да излита самолет. Но сделката все пак се проверява. Колкото до останалите летища в провинцията - ще продължим, разбира се, да търсим стопани за тях. Например скоро ще проведем срещи с испански инвеститори, които проявяват интерес към летището в Стара Загора.

- Правителството на ГЕРБ иска да развали сделката за двата правителствени „Еърбъс"-а. Но с какво ще летят в чужбина президентът, премиерът, председателят на Народното събрание? Пък и какво ще стане с 14-те млн. евро, вече платени за двете машини?

- В момента тече процедура за избор на фирма, която да осигури чартърни полети за нуждите на властта. С решението на МС е прекратен договорът за купуване на лизинг на двата самолета „Еърбъс". Днес имам среща с представителите на лизингодателя ВН Air и на финансиращата сделката Deutsche Bank, c които ще обсъдим вариантите за минимизирането на разходите.

- Според някои експерти е опасно и несериозно държавните мъже да летят с чартъри и би могло парите, икономисани от правителствения „Авиоотряд 28", да се използват поне за един нов правителствен самолет.

- Европейската практика показва, че в голяма част държавните глави летят с чартъри, а специализираните авиоотряди са просто едни военни структури. Например в Унгария, Австрия, Великобритания и Финландия това е нормална практика. Папа Йоан-Павел Втори дойде в България със самолет, чартиран специално за него от „Ал Италия". При полетите на президента, премиера и председателя на НС, разбира се, трябва да се взимат допълнителни мерки за сигурност. Авиоотрядът, според нашия план, ще е структурата, която първо ще ползва своя парк. А ще чартираме само когато няма подходящ самолет за съответния полет.

- Значи няма да се закрива, както първоначално бе съобщено?

- Авиоотрядът ще бъде преструктуриран според нуждите на сегашния авиопарк. Той има няколко самолета - стария Ту-154, 9-местния „фалкон 2000", хеликоптер.

- Българските фирми за товарни превози пострадаха доста от ограничителните мерки, които Турция предприе спрямо тях. Какво е направено до момента за облекчаване на положението им? Създадохме работна група съвместно с браншовите организации. Постигнахме и първия успех с Турция от 20 август. Благодарение на протестните ни ноти съвместно с външно министерство извоювахме турската страна да премахне ограничението от 200 литра гориво за българските камиони при влизането им в страната. Засега не е решен въпросът с разрешителните за превоз, върху които беше наложено ограничение от страна на Турция. Но страната ограничава не само нас, а и другите страни. Ние се обърнахме към Европейската комисия, която ни подкрепи, че мерките от страна на Турция са против правилата. Съответно проведохме среща с турския посланик в София и се договорихме за експертна среща между двете страни.

***

КАМЕН КИЧЕВ е специалист в областта на въздушния транспорт. От 2004 г. до назначаването си за зам. -министър на транспорта в правителството на ГЕРБ бе регионален директор на Австрийските авиолинии за страните от Балканския полуостров. Заема и ръководни постове в Българската организация за конгресен туризъм, в Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) и др. Завършил е Техническия университет в София. От август 2009 г. е зам- министър, който отговаря за координацията и развитието на всички видове транспорт.

 

 

 

Приложение
 IKK2.pdf (387.49 KB)

© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени