Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
2008
Окончателни доклади от проведени от СЗРАС разследвания на авиационни събития, реализирани през 2008 г.

 

 
TU-154M

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

 

разследване на сериозен инцидент, възникнал на 29.01.2008 г. след излитане  от летище Лажес, Азорски острови, със самолет Ту-154М с регистрационен номер
LZ-BTZ на авиационен оператор "Авиоотряд 28", изпълняващ полет BULG-001 по маршрут София - Лажес (о-в Тершейра) - Бермуда - Мексико Сити.

(1.88 MB)

 

На 29.01.2008 г. ЕВС на самолет Ту-154М, рег номер LZ-BTZ на авиационен оператор "Авиоотряд 28" изпълнява държавен полет за превоз на пътници по маршрут София-Лажес, островТершейра,Азорскиострови-Бермуда-Мексико сити под полетен номер BULG-001. След излитане от летище Лажес носовата стойка на колесника не се прибира. След изпълнение на съответните процедури, предвидени в РЛЕ и изпълнение на зона за изразходване на гориво, екипажът информира ATC изпълнява нормално кацане на летище Лажес. Няма последствия за пътниците и екипажът.

 
 Мотоделтапланер

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на авиационно произшествие с мотоделтапланер „Космос”, без регистрационни номера, възникнало на 16.03.2008 г. в околността на град Павликени.

(2.91 MB)

На 16.03.2008 г., след 14 h, двуместен мотоделтапланер (МДП) извършва полет в район над град Павликени и околностите му. Около 14:20 h мотоделтапланерът се разбива в малък басейн, недалеч от рибарник, чиято вода е източена. Загиват двама човека – пилот и пътник.
 
Z 37

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на авиационно произшествие, възникнало на 28.03.2008 г. при излитане от летателна площадка до с. Овчарово, област Добрич, със самолет Z-37А с регистрационен № LZ-3110 на авиационен оператор ЕТ „ЦАХО – Георги Георгиев”, изпълняващ полет за авиохимическа работа.

 

(990.99 KB)

На 28.03.2008 г. КВС изпълнява първи полет за деня за авиохимическа обработка – торене със самолет Z-37А, рег. № LZ-3110, от летателна площадка до с. Овчарово, област Добрич. Непосредствено след отлепянето на самолета КВС констатира „претрисане” в работата на двигателя и взема решение да приземи самолета отново на летателната площадка в курса на излитане. След опирането на самолета и предприетото спиране, КВС констатира, че няма да може да спре в рамките на площадката и ще я напусне в курса на кацане, поради което преди края на площадката предприема завой надясно. Самолетът излиза на грунда. Лява основна стойка среща камък и се разрушава. Самолетът се накланя наляво, лявото полукрило среща земята и получава значителни деформации. В това положение самолетът спира. КВС напуска самолета без наранявания. ВС е получило значителни повреди
 
Z-37А

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

 

разследване на авиационно произшествие, възникнало на 14.05.2008 г. със самолет Z-37A, регистрационен LZ-3105, на авиационен оператор "Симек Еър" ЕООД, изпълняващ авиохимическа работа.

 

(2.98 MB)

На 14.05.2008 г. в 14:57:02 h местно време самолет Z-37А с регистрация LZ-3105, собственост на авиационен оператор (АО) „Симек Еър” ООД, излита от временна летателна площадка „Константиново” за изпълнение на авиохимическа работа, пръскане в района на село Тополи, област Варна. В 15:00:27 h пилотът докладва на ръководител полети (РП) на летищна контролна кула (ЛКК) Варна за достигане на село Тополи. Секунди след това самолетът пада почти вертикално в тревиста площ в южния край на селото. Пилотът загива. ВС е напълно разрушено.

 
CTSW

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

 

разследване на авиационно произшествие, възникнало на 06.06.2008 г. със самолет CTSW, регистрационен № LZ-EDI, на авиационен оператор „Еър Спорт” ООД, изпълняващ учебен полет.

 

(1.65 MB)

На 06.06.2008 г. в 09:28 h местно време свръхлек самолет CTSW с регистрационен № LZ-EDI на авиационен оператор „Еър Спорт” ООД, изпълняващ учебен полет от летище Лесново излиза в ляво от пистата за излитане и кацане (ПИК) и се удря в периметровата оградата на летището. Пилотът е със счупена кост от ходилото на левия крак. ВС е разрушено.

 
Cessna 150

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на авиационно произшествие, възникнало на 30.06.2008 г. със самолет C-150, регистрационен № LZ-ASF на авиационен оператор „Еър Скорпио”, изпълняващ учебен полет. (391.52 KB)

 

 

На 30.06.2008 г. в 09:50 h местно време, самолет Cessna 150L с регистрационен № LZ-ASF на авиационен оператор „Еър Скорпио”, изпълняващ учебен полет от летателна площадка „Приморско”, излиза в ляво от пистата за излитане и кацане (ПИК) и се удря в периметровата оградата на летателната площадка. Няма последствия за пилота. ВС е с повреди по планера и носовия колесник.

 
LZ-MIC

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на авиационно произшествие, възникнало на 07.07.2008 г. с вертолет Ми-2, рег. № LZMIC, собственост на авиационен оператор ЕТ „ЕР КОНКОРД – Ганчо Даскалов”, в землището на село Крайници, община Дупница, област Кюстендил.

 

(392.44 KB)  

 

На 07.07.2008 г. вертолет Ми-2, рег. № LZ-MIC, собственост на авиационен оператор (АО) ЕТ „Ер Конкорд - Ганчо Даскалов”, изпълнява полет от летище Горна Оряховица до село Крайници, община Дупница, с междинно кацане на временна летателна площадка до село Голяма Брестница за дозареждане с гориво. Поради повреда на изпратената цистерна, вертолетът не дозарежда гориво и продължава полета към с. Крайници. На заключителния етап на полета, недалеч открайния пункт на маршрута временна летателна площадка Крайници (бивше запасно военно летище), двигателите на вертолета спират и той се разбива в нива засадена с пшеница. Пилотът получава сериозни наранявания.
 
A 320

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на сериозен инцидент, възникнал на 03.08.2008 г. със самолет Airbus 320-212 с регистрационен № LZ-BHE на авиационен оператор „Би Ейч Еър” ООД, изпълняващ чартърен полет за превоз на пътници по маршрут Бургас – Нотингам, Ийст Мидландс.

 

   

(496.25 KB)

На 03.08.2008 г. в 05:56 h местно време самолет А320-212 с регистрационен № LZ-BHE излита от ПИК 04 за изпълнение на международен чартърен полет за превоз на пътници по маршрут Бургас – Нотингам, Ийст Мидландс. Непосредствено след излитане, на етапа на излитане самолетът попада в ято птици, които предизвикват повреди в двата двигателя и по планера на самолета. КВС взема решение за незабавно връщане на летище Бургас и след изпълнение на необходимите процедури извършва кацане с маса, надвишаваща максимално допустимата. Няма последици за пътниците и екипажа на ВС.
 

 

ACAS RA

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на сериозен инцидент, свързан със сработване на ACAS в режим Resolution Advisory на самолет А-320 с регистрационен № A7-ADB и самолет B-757 с регистрационен № TC-ETE, експлоатирани съответно от авиационен оператор Qatar Airways иAtlasjet Havacilik, реализиран на 22.08.2008 г. в контролираното въздушно пространство на Република България. 

 

(432.98 KB)

На 22.08.2008 г., в 11:20 h UTC, в контролираното въздушно пространство на Република България, сектор „Варна-Запад”, е допуснато нарушаване на минималните норми за безопасна сепарация между ВС, прелитащи горното ВП на България. Самолет Airbus A-320, рег. номер А7-ADB на „Qatar Airways”, изпълняващ полет с полетен номер QTR094 се разминава със самолет Boeing B757-200, рег. № TC-ETE на „Atlasjet Havacilik”, изпълняващ полет с полетен номер KKK1131 при нарушени норми за сепарация - 1,7 nm хоризонтална и 700 ft вертикална сепарация. В следствие на допуснатото сближение на борда на двете ВС сработва автоматизираната система за избягване на сблъсък на ВС в полет (ACAS) и екипажите на двата самолета предприемат маневри за избягване на сблъсък помежду си, спазвайки указанията на системата ACAS II. Благодарение на предприетите маневри, по-нататъшно сближение и евентуален сблъсък не са допуснати и двете ВС продължават полетите си по предварително заявените си полетни планове.
 
Piper PA 34-200T

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

 

разследване на авиационно произшествие, възникнало на 10.09.2008 г. със самолет Piper PA 34-200T, рег. № LZVTA, собственост на „ВТА” ООД, на летище Балчик, община Балчик, област Добрич.

(317 KB)

 
На 10.09.2008 г. самолет Piper PA 34-200T, рег. № LZ-VTA, собственост на „ВТА” ООД, изпълнява полет от летище София до летище Балчик. На борда на ВС има двама човека, командир на ВС и пътник. При кацане на ПИК 16 на летище Балчик се разрушава носовата стойка на самолета, непосредствено след опирането. Самолетът получава повреди. Последствия за пилота и пътника няма.
 
Piper PA 34-200T

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на сериозен инцидент, възникнал на 27.11.2008 г. със самолет Piper PA 34-200T, рег. № LZABP, експлоатиран от авиационен оператор „Авиостарт” ООД, реализиран на летище София.

(323.34 KB)

 

 

 

 

 

На 27.11.2008 г. самолет Piper PA 34-200T, рег. № LZ-АВР, експлоатиран от АО „Авиостарт” ООД, излита в 20:24:27 h, местно време, от летище София за изпълнение на полет до летище Варна. На борда на ВС има четири човека – командир, втори пилот и двама пътници. След прибирането на колесника внезапно изгасват всички светлини – външни и вътре в кабината. КВС изключва и наново включва двата алтернатора при което се наблюдава присветване на приборите. Идентифицирана е пълна загуба на електрическа енергия на борда на самолета. Екипажът изключва всички външни светлини, пуска аварийно колесника и каца нормално, без последствия за пътниците, екипажа и ВС.

 

   

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от 

разследване на сериозен инцидент, възникнал на 05.09.2008 г. със самолет А319-112,  регистрационен № LZ-FBB, на авиационен оператор „Хемус Ер” при изпълнение на чартърен полет LZB 9464 по маршрут Анталия -София

 (384.4 KB)

На 05.09.2008 г. в 15:40:00 h UTC  самолет А319-112 с рег. № LZ-FBB, експлоатиран  от авиационен оператор (АО) „Хемус Ер”,  излита от летище Анталия, Република Турция, за изпълнение на чартърен полет  номер LZB9464 за летище София. Около 40 минути след излитането екипажът на ВС обявява „Бедствие” и каца аварийно на летище Истанбул – Република Турция с разрушения в първи двигател.

 

 Коментари (0)

Въздушен транспорт
Главна дирекция "ГРАЖДАНСКА ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ"
Специализирано звено за разследване на авиационни събития

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Отворени данни
  • Права на пасажерите

Специализирано звено за разследване на авиационни събития

Участие на представител на СЗРАС в заседание на Комитета по авиационна безопасност на Европейската Комисия
България стана член на Международната организация на разследващите авиационни произшествия
ПОЛУЧЕНИ СЕРТИФИКАТИ ОТ ЕВРОПЕЙСКАТА КОНФЕРЕНЦИЯ ЗА ГРАЖДАНСКА АВИАЦИЯ

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed