Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Проект на Наредба № 20 относно правилата за безопасност и стандартите за пътническите кораби 09.08.2011
Голям размер

Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията

 


Мотиви

Наредбата въвежда изискванията на Директива 2009/45/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 май 2009 година за правилата за безопасност и стандартите за пътническите кораби и Директива 2010/36/ЕС на Комисията от 1 юни 2010 година за изменение на Директива 2009/45/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно правилата и стандартите за безопасност на пътническите кораби. 

1. Директива 2009/45/ЕО изменя Директива 98/18/ЕО на Съвета от 17 март 1998 г. за правилата за безопасност и стандартите на пътническите кораби. Изменението на Директива 98/18/ЕО цели постигане на яснота във връзка с приложението й.

Приемането на Директива 2009/45/ЕО е в резултат на очакването на лицата, които използват пътнически кораби и високоскоростни пътнически плавателни съдове на територията на Европейския съюз за постигане на подходящо ниво на безопасност на борда на корабите. Създаването на хармонизирани стандарти за безопасност на подходящо равнище по отношение на пътническите кораби и плавателни съдове, които осъществяват вътрешни пътувания цели постигането на високо равнище на безопасност и премахване на препятствията в търговията. Стандартите за плавателни съдове, които осъществяват международни пътувания са разработени от Международната морска организация (ИМО). Директива 2009/45/ЕО цели въвеждане на единно равнище на опазване на живота и имуществото на борда на новите и на съществуващите пътнически кораби и високоскоростни пътнически плавателни съдове в случаите, когато тези две категории кораби осъществяват вътрешни пътувания.

Съгласно чл. 3 от Директива 2009/45/ЕО, тя се прилага за следните пътнически кораби и плавателни съдове, независимо от тяхното знаме, когато те извършват вътрешни пътувания:

а) новите пътнически кораби;

б) съществуващите пътнически кораби с дължина от 24 метра и повече;

в) високоскоростните пътнически плавателни съдове. Всяка държава-членка, в качеството си на държава домакин, гарантира, че пътническите кораби и високоскоростните пътнически плавателни съдове, които плават под знамето на държава, която не е държава-членка, отговарят изцяло на изискванията на директивата, преди да могат да извършват вътрешни пътувания в тази държава-членка.

Директивата не се прилага за:

1. пътнически кораби, които са:

1.1 военни кораби или кораби за превозване на военни части,

1.2 кораби, които не се придвижват по механичен начин,

1.3 плавателни съдове, които се построени от материал, различен от стомана, или друг подобен материал и не са обхванати от стандартите, отнасящи се до високоскоростните плавателни съдове (Резолюция MSC 36 (63)) или плавателни съдове с динамична устойчивост (Резолюция А.373 (Х)),

1.4 дървени кораби с примитивен строеж,

1.5 оригинални и индивидуални копия на исторически пътнически кораби, проектирани преди 1965 г., изградени предимно с оригинални материали,

1.6 яхти за развлечение, освен ако те имат или ще имат екипаж и ще превозват повече от 12 пътника с търговска цел, или

1.7 кораби, ангажирани изключително в пристанищните зони;

2. високоскоростни пътнически плавателни съдове, които са:

2.1 военни кораби или кораби за превозване на военни части,

2.2 плавателни съдове за развлечение, освен ако те имат или ще имат екипаж и ще превозват повече от 12 пътника с търговска цел, или

2.3 кораби, ангажирани изключително в пристанищните зони.

Съгласно текста на Директивата пътническите кораби са разделени в различни класове в зависимост от обсега и условията на морските райони, в които оперират. Високоскоростните пътнически плавателни съдове са категоризирани в съответствие с разпоредбите на Кодекса за високоскоростни плавателни съдове, приет от ИМО. Основната рамка за стандартите за безопасност се основава на Международната конвенцията за безопасност на човешкия живот на море (Конвенция SOLAS от 1974 г.) с нейните изменения, която обхваща международно договорени стандарти за пътнически кораби и високоскоростните пътнически плавателни съдове, които осъществяват международни пътувания, както и съответните резолюции, приети от ИМО и други мерки, които допълват и тълкуват тази Конвенция. Различните класове нови и съществуващи пътнически кораби изискват различен подход при определяне на изискванията за безопасност, които гарантират еднакво равнище на безопасност от гледна точка на специфичните нужди и ограничения на тези различни класове. Директивата прави разграничение в изискванията за безопасност, които следва да бъдат съблюдавани от новите и съществуващите кораби, тъй като налагането на правилата за новите кораби по отношение на съществуващите би предизвикало такива съществени структурни промени, които ги правят икономически неефективни. От гледна точка на значителните различия в проектирането, конструкцията и използването на високоскоростните пътнически плавателни съдове в сравнение с традиционните пътнически кораби, от тези съдове се изисква да спазват специални правила като се прилагат подходящи мерки за осигуряване на достъп при безопасни условия на лица с намалена подвижност до пътнически кораби и високоскоростни пътнически плавателни съдове, които осъществяват вътрешни пътувания в държавите-членки.

С цел осигуряване на цялостното прилагане на Директивата, държавите-членки установят система от санкции, приложима при нарушаване на националните разпоредби, приети съгласно директивата и контролират съответствието с разпоредбите на директивата, на основата на разпоредбите, изработени по модела, на тези, установени в Директива 2009/16/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 година относно държавния пристанищен контрол.

2. През 2010 г. Директива 2009/45/ЕО е изменена с Директива 2010/36/ЕС. Директива 2010/36/ЕС е приета с цел отразяване на промените в международните инструменти като конвенции, протоколи, кодекси и резолюции на Международната морска организация (ИMO), свързани с правилата за безопасност и стандартите на пътническите кораби и включени в Директива 2009/45/ЕО. Европейската комисия отчита измененията на международните инструменти в съответните членове и приложения към тях и предприема законодателни действия за изменение на Директива 2009/45/ЕО. Директива 2010/36/ЕС изменя следните членове от Директива 2009/45/ЕО чл. 2 буква в) и буква ж) подточка ii), чл. 3, параграф 2, буква а) подточка iii), чл. 4 параграф 3, чл. 6, параграф 1 буква в), чл. 6, параграф 4 буква а), чл. 12 параграф 4.

Поради спецификата в структурата на Директива 2010/36/ЕС, а именно наличието на приложения с голям обем, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Изпълнителна агенция „Морска администрация” подготвиха нов проект на Наредба № 20 относно правилата за безопасност и стандартите за пътническите кораби, който максимално се доближава до структурата на Директива 2010/36/ЕС.

 

Лице за контакти:

Силвина Бакърджиева – експерт в Изпълнителна агенция „Морска администрация”,
Тел.  02 /9300910

Приложение
 Проект на Наредба № 20 относно правилата за безопасност и стандартите за пътническите кораби (1.3 MB)
  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Май
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed