Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 5 от 1.09.2004 г. за корабните документи 01.04.2013
Голям размер

Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

 

 

Мотиви

Предлаганите промени в наредбата са основно в три групи:

1. изменение в текстовете на чл. 19 и чл. 20 от наредбата и на Приложения № 7 и № 8;

2. допълнение с нови членове 58а, 58б, 58в и 58г във връзка с въвеждане в българското законодателство на текстове от Морската трудова конвенция, приета през 2006г.

3. изменение на чл. 77, чл. 82 - 85 и допълнение с нови чл. 36б и чл. 77а с цел привеждане в изпълнение на промените в Анекс V и Анекс VІ на Международната конвенция за предотвратяване замърсяването на морето от кораби (MARPOL 73/78), приети с резолюции MEPC.201 (62) и MEPC.203 (62) на Комитета по опазване на морската среда към Международната морска организация.

1. Изменението в текстовете на разпоредбите на чл. 19 чл. 20 от наредбата и Приложения № 7 и № 8 е свързано с подготвения проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 от 14.09.2004 г. за оборудването, регистрацията и използването на радиотелефонната служба в корабоплаването по вътрешните водни пътища и терминологията, използвана в разпоредбата на чл. 60б, т. 1 от Закона за за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България. Промените на наредбата са свързани и с приемането на Решение № 352 на Министерския съвет от 4.05.2012 г. за одобряване на Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища (Регионално споразумение). Регионалното споразумение е в сила за Република България от 18 април 2012 г. и е обнародвано в „Държавен вестник”, бр. 44 от 2012 г. В изпълнение на т. 5 от Решение № 352 на Министерския съвет министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията трябва да предприеме необходимите действия с оглед привеждане на националното законодателство в съответствие с Регионалното споразумение. Регионалното споразумение прилага общи принципи и правила за безопасност на хората и товарите по вътрешните водни пътища. Неговата цел е хармонизирането на радиотелефонните служби за по-безопасно корабоплаване по вътрешните водни пътища, улесняване на по-ефикасна и ефективна употреба на радио-спектъра и чрез него постигне по-ефикасно и икономично изпълнение на корабния мениджмънт. Радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища позволява установяването на радиовръзки за специфични цели чрез използване на съгласувани канали и съгласувана експлоатационна процедура (категории радиослужба), използвайки система за автоматично разпознаване на предаватели ATIS. В тази връзка се предлага да отпадне изискването за издаване на удостоверение за корабна радиостанция от Изпълнителна агенция „Морска администрация”. В съответствие с Регионалното споразумение следва да се издава разрешение за корабна радиостанция на корабите, плаващи по вътрешните водни пътища на Европа (приложение № 8). Разрешението удостоверява, че монтираните на кораба радиостанции отговарят освен на изискванията на Радиорегламента на Международния съюз за далекосъобщения и на техническите и експлоатационните изисквания, установени в Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища. В тази връзка е и предложението за изменение на чл. 20 и Приложение № 8 към него. В допълнение, изменението в чл. 19 и Приложение № 7 е свързано с терминологията, използвана в разпоредбата на чл. 60б, т. 1 от Закона за за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

2. Допълнението с нови членове 58а, 58б, 58в и 58г се предлага във връзка с въвеждане в българското законодателство на текстове от Морската трудова конвенция, 2006г.

Въвеждат се:

1. Морско трудово свидетелство (Мaritime Labour Certificate) (приложение № 62), което удостоверява, че корабът е инспектиран и проверен за съответствие с изискванията на Морската трудова конвенция от 2006 г. и с изложеното в приложената Декларация за съответствие с Морската трудова конвенция от 2006 г. Документът се издава след предоставяне на Декларация за съответствие с Морската трудова конвенция от 2006 г.

2. Декларация за съответствие с Морската трудова конвенция част I (Declaration of Maritime Labour Compliance – Part I) (приложение № 63), която удостоверява, че корабът е поддържан в съответствие с изискванията на Стандарти A 5.1.3 на Конвенцията.

3. Декларация за съответствие с Морската трудова конвенция част II (Declaration of Maritime Labour Compliance – Part II) (приложение № 64), която удостоверява, че корабопритежателят, указан в Морското трудово свидетелство е предприел мерки, гарантиращи продължаващото съответствие на кораба с изискванията между инспекциите.

4. Временно морско трудово свидетелство (Interim Maritime Labour Certificate) (приложение № 65), което удостоверява, че:

а) корабът е инспектиран, по отношение посоченото в Приложение-I A5 към Морската трудова конвенция от 2006 г, и че е изпълнено указаното в б. „б” - „г”   по-долу;

б) корабопритежателят е представил доказателства пред ИА „Морска администрация” или призната от нея организация, че на кораба има действащи процедури, гарантиращи спазването на Конвенцията;

в) капитанът на кораба е запознат с изискванията на Конвенцията и отговорностите по изпълнението й;

г) на ИА „Морска администрация” или призната от нея организация е предоставена информацията, съдържаща се в Декларацията за съответствие с Морската трудова конвенция.

3. Изменението на чл. 77, чл. 82 - 85 и допълнението с нови чл. 36б и чл. 77а се прави с цел привеждане в изпълнение на промените в Анекс V и Анекс VІ на Международната конвенция за предотвратяване замърсяването на морето от кораби (MARPOL 73/78), приети с резолюции MEPC.201 (62) и MEPC.203 (62) на Комитета по опазване на морската среда към Международната морска организация.

Промените в Анекс V са свързани със снабдяването на корабите с новата форма на Дневник за операции с твърдите отпадъци и изготвянето на План за управление на отпадъците.

Промените в Анекс V обхващат всички кораби, плаващи под българско знаме, неподвижни или подвижни сондажни, добивни и обработващи платформи, всички корабопритежатели на кораби, плаващи под българско знаме, всички членове на корабните екипажи на кораби, плаващи под българско знаме и всички кораби, плаващи под чуждо знаме, когато се намират в морските пространства и пристанищата на Република България.

Съгласно Анекс V, всички кораби, попадащи в обхвата, не трябва да изхвърлят в световния океан пластмасови отпадъци, синтетични въжета и риболовни мрежи, както и пепел от тяхното изгаряне, а също и мазнини за готвене. Изключение прави спазването на условията, предвидени в правило 4, 5 и 6 на Анекс V, когато се допуска изхвърляне на отпадъците извън гореспоменатите. Също така се забранява изхвърлянето на отпадъците, определени в Анекс V на MARPOL 73/78 в морските пространства на Република България, с изключение на спазване условията, разписани в правило 6 на Анекс V на MARPOL 73/78, когато се допуска изхвърляне на отпадъци в морските пространства на Република България.

Всеки корабопритежател на кораб, попадащ в обхвата на Анекс V на MARPOL 73/78, е длъжен да снабди кораба както следва:

- за кораб с дължина 12 м. и повече и неподвижни/подвижни сондажни и добивни платформи - с плакати и символи, с които се уведомяват екипажа и пътниците за забраните и правилата за събиране, обработка и изхвърляне на отпадъци.

- за всички кораби с тонаж 100 БТ и повече и за кораби, освидетелствани да превозват повече от 15 души и неподвижни/подвижни сондажни, добивни и обработващи платформи - с План за управление на отпадъците.

- за всички кораби с тонаж 400 БТ и повече и за кораби, освидетелствани да превозват 15 и повече души - с Дневник за операциите с отпадъци. 

След 01.01.2013 г. екипажите на корабите, плаващи под българско знаме, са длъжни  при извършване на инспекции на кораби по реда на държавния екологичен и пристанищен контрол да проверяват инспектираните кораби за наличието на плакати и символи, корабен план за управление на отпадъците в съответствие с резолюция MEPC.202(63), дневник за операциите с отпадъци в съответствие с приложението към резолюция MEPC.201(62), както и неговото водене.

В обхвата на Анекс VІ попадат всички корабопритежатели и членове на екипажите на кораби с бруто тонаж 400 и повече тона, плаващи под българско знаме и извършващи задгранични рейсове, както и за сондажните и добивни платформи, всички кораби с бруто тонаж 400 и повече тона, плаващи под чуждо знаме, когато се намират в морските пространства и пристанищата на Република България.

Съгласно Анекс VІ всички кораби, попадащи в обхвата, трябва да притежават Международно свидетелство за енергийна ефективност (International Energy Efficiency Certificate - IEEC). За българските кораби IEEC се издава както следва:

- за новите кораби по смисъла на Анекс VI на MARPOL 73/78 – от 01.01.2013 г.;

- за съществуващите кораби по смисъла на Анекс VI на MARPOL 73/78 – по време на първия междинен или подновителен преглед за заверка или издаване на Международно свидетелство за предотвратяване замърсяването на въздуха (International Air Pollution Prevention Certificate - IAPPC), извършен след 01.01.2013 г. 

Международното свидетелство за енергийна ефективност (IEEC) е валидно само в комбинация с конструктивен индекс за енергийна ефективност на кораба (Energy Efficiency Design Index - EEDI), посочен в свидетелството – изискването се отнася за новите кораби, и Корабен план за управление на енергийната ефективност (Ship Energy Efficiency Management Plan - SEEMP) – изискването се отнася за всички (нови и съществуващи) кораби. Корабният план може да бъде част от системата за управление на безопасната експлоатация на кораба и предотвратяване на замърсяването (Safety Management System - SMS) и се изготвя от корабопритежателя. Международното свидетелство за енергийна ефективност (IEEC) се издава еднократно от дирекция „Морска администрация - Бургас” или дирекция „Морска администрация - Варна” – в зависимост от мястото на регистрация на кораба. Преиздаването на IEEC се налага само при смяна на знамето, под което плава корабът. Корабопритежателите на български кораби трябва да снабдят корабите си с Корабен план за управление на енергийната ефективност (SEEMP), който да бъде представен за утвърждаване в дирекция „Морска администрация - Бургас” или дирекция „Морска администрация - Варна“. Корабният план се представя за проверка по време на първия междинен или подновителен преглед, извършен след 01.01.2013 г. Планът следва да е изготвен съгласно инструкциите, описани в Ръководството за разработването на корабен план за управление на енергийната ефективност (2012 Guidelines for the development of a Ship Energy Efficiency Management Plan) – резолюция MEPC.213(63) от 02.03.2012 г. Планът за управление на енергийната ефективност трябва да бъде написан на български език (за корабите в местно плаване) или на обявения и документиран работен език на екипажа с превод на английски език.

Пълният текст на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 5 от 1.09.2004 г. за корабните документи може да се види в Приложението.

Лице за контакти:

Силвина Бакърджиева - старши експерт в дирекция ЕСМОП, Изпълнителна агенция „Морска администрация”,
тел. 02/9300934,
e-mail: Silvina.Bakardzhieva@marad.bg

 

Приложение
 Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 5 от 1.09.2004 г. за корабните документи (927.5 KB)
  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Май
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed