Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Проект на Постановление за предоставяне на финансови средства от централния бюджет за 2013 г. по бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2013 г. за финансиране на приоритетен инфраструктурен проект: „Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав при Видин - Калафат (България – Румъния)” 10.05.2013
Голям размер

Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

 

 

Мотиви

Основната цел на предлагания акт е осигуряване на допълнително финансиране в размер на 4 559 490 евро (8 917 588 лв.) на проекта с национално значение „Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на р. Дунав между Видин (България) и Калафат (Румъния)” за частично решаване на искове на Изпълнителя, подадени в резултат на проблеми, възникнали в хода на изпълнението на проекта.

Общата стойност на сключените договори за изпълнението на проектните и строителните работи и надзора на горепосочения мост и прилежащата му инфраструктура, така както са изменени с допълнителни споразумения (адендуми), понастоящем възлиза на 252 662 610,38 евро (494 165 113,26 лв), от които за строителство – 217 739 698,33 евро. Останалите разходи са по договори за консултантски услуги, включително предварителни проучвания, проектиране, надзор на строителството, сертифициране на част железопътна за оперативна съвместимост по нормите на ЕС и др.

Осигурените за проекта средства възлизат на 231 686 452 евро, в това число безвъзмездни помощи на обща стойност 82 043 167 евро от КФ/ИСПА по два финансови меморандума, от Френската агенция за развитие и от Немската кредитна институция (КфВ), национално съфинансиране по извънбюджетна сметка, национално финансиране  на обща стойност 65 759 285 евро и кредити в размер на 88 000 000 евро от Европейската инвестиционна банка и КфВ. Към заемите на годишна база е предоставяна допълнително субсидия от ЦРБ, от която за финансиране на проекта към момента са разходвани  общо 14 077 366 евро.

Изплатените до момента средства по договорите на Изпълнителите възлизат на 239 663 738,35 евро (468 741 529,39 лв.), като са усвоени изцяло безвъзмездните помощи, националното съфинансиране по двата Финансови меморандума и заемните средства.  От осигуреното бюджетно финансиране за проекта в размер на 8 837 455,20 евро (17 284 560 лв.) за плащания по договорите са усвоени 4 199 712,14 евро (8 213 923 лв.). Сума в размер на 4 492 934 евро (8 787 415 лв.) от бюджетното финансиране е планирана за извършване на окончателно плащане по договор 3, на плащания по сключени договори за консултантски услуги, на терени за отчуждения и за заплащане на вариации по договор 1, наложили се от изисквания на трети страни, включително румънската страна. Посочената сума е крайно недостатъчна за уреждане на финансовите взаимоотношения между страните, предвид одобрените от инженера дължими суми за искове по договор 3 в размер на 14 861 245 евро.

Видно от посочената информация по-горе, Възложителят изпитва сериозен недостиг на средства за изпълнение на договорните си задължения. С приемането на проекта на акт ще се осигурят необходимите средства за изпълнение на договорните задължения от Възложителя – Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията към Изпълнителя и ще се подпишат необходимите изменения към договора за строителство на прилежащата инфраструктура, като се предотврати допълнително забавяне от търсене на други източници на средства. Ще се преодолеят негативните тенденции за по-нататъшни закъснения за въвеждане на обекта в експлоатация.

Физическото изпълнение на работите по моста (Договор № 1) е достигнало над 99%. Издаден е сертификат за техническия проект на моста от Инженера и Възложителя,  издаден е Акт № 14 за приемане на конструкцията на моста съгласно българското законодателство и Сертификат за приемане на работите съгласно общите условия на договора по ФИДИК. Планирано за 21 май 2013 г. е подписване на Констативен Акт № 15 за годността на обекта за въвеждане в експлоатация. Някои второстепенни работи като укрепване на българския бряг и отстраняване на спомагателните съоръжения за строителство, които не са на критичния път и не възпрепятстват ползването на обекта, ще бъдат приключени в близките месеци.

Физическото изпълнение на прилежащата инфраструктура (Договор № 3) е приключено, като освен Сертификат за приемане на работите съгласно общите условия на ФИДИК е издаден и Констативен Акт № 15 за установяване годността за приемане на строежа съгласно законодателството, включително протоколи за 72-часови проби. В момента се отстраняват второстепенни дефекти и обектът се подготвя за държавна приемателна комисия и въвеждане в експлоатация съвместно с мостовата конструкция. Остават за изпълнение няколко изменения на строителните работи, наложили се в следствие на изисквания на трети страни при издаването на Констативен Акт № 15.

Това дава възможност проектът да бъде въведен в експлоатация през месеците май - юни 2013 г. В резултат на въвеждането в експлоатация на моста населението на северозападния район –  области Видин, Враца и Монтана от средата на годината ще може да се възползва от възникващото търсене на нови услуги и доставки, свързани с трафика през моста. Ще се даде стимул на малкия и средния бизнес в региона посредством осигуряване на бензиностанции, авторемонтни услуги, складове и паркинги, кетъринг, ресторантьорство и хотелиерство. Ще се оживят съществуващите предприятия за автомобилни гуми, текстил и други, и ще се създадат нови работни места.

Проектът ще започне да генерира приходи от данъци и такси. Националната пътна и железопътна мрежа ще се интегрира в транспортните мрежи на Европейския съюз. С оглед на обстоятелството, че съгласно правилата за затваряне на проекти, финансирани по КФ/ИСПА, срокът за въвеждане в експлоатация на проекта е 31 декември 2013 г., има възможност ангажиментите на страната ни към Европейската комисия за осигуряване на липсващата сухоземна връзка по трансевропейски коридор № 4 да бъдат изпълнени 6 месеца предсрочно. Този факт се очаква да бъде високо оценен от ,Европейската комисия тъй като новоизградените пътна и железопътна връзки ще се отразят благоприятно на развитието и на други приоритетни инфраструктурни проекти на Европейския съюз по трасетата, преминаващи през моста на р. Дунав при Видин-Калафат. 

За да се реализират горепосочените очаквани резултати , се налага да се уредят оценените от Инженера искове на Изпълнителя (испанската компания „ФСС Конструсион” С.А.) и да се изплатят дължимите на Изпълнителя суми. Исковете на Изпълнителя се основават  на изменения в законодателството в хода на изпълнение на договорите и на неблагоприятни физически условия на обекта. В случай на незаплащане на тези суми, Изпълнителят може да се възползва от договорните си права да разсрочи отстраняването на дефектите до края на месец септември 2013 г., като отложи въвеждането на проекта в експлоатация до неопределен срок. Неуредените искове могат да бъдат отнесени за решаване от международен арбитраж или съд. В допълнение възниква и риск от финансови корекции на помощта по КФ/ИСПА при просрочване на крайната дата за въвеждане на проекта в експлоатация – 31.12. 2013 г.

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията положи всички усилия да уреди по-голямата част от исковите въпроси чрез резерва от средства, осигурени по Финансовите меморандуми по Кохезионен фонд 1164/94/ИСПА, като сключи адендуми към договорите за строителство въз основа на определенията на Инженера преди изтичането на срока за допустимост на разходите на 31 декември 2012 г. С подписването на последния адендум към договора за проектиране и строителство на моста (Договор № 1) Изпълнителят потвърди, че всички искови въпроси по този договор са решени напълно и окончателно, с изключение на иск по управление на речния трафик за сума под 1 млн. евро, който Изпълнителят ще отнесе към Комисията за решаване на спорове.

Недостиг на средства на Възложителя, обаче, възпрепятства окончателното уреждане на исковите въпроси на Изпълнителя по строителството на прилежащата инфраструктура (Договор № 3). Съгласно определенията на Инженера, Възложителят дължи допълнително заплащане на Изпълнителя в размер на 14 861 245 евро за непредвидени работи и забавяния, предимно по осигуряването на подходящи по качество и количество материали за насипи и изменения на нормите за изграждане на електроснабдителни мрежи. Независимо от това, Възложителят не може да сключи адендуми на тази стойност поради липса на достатъчно финансиране. Окончателното уреждане на всички искове по Договор № 3 ще предотврати по-нататъшни претенции на Изпълнителя, както и съдебни спорове на основание на определенията на Инженера, включително по вече отхвърлени от Инженера искове.

Във връзка с гореизложеното с това предложение се цели осигуряване на необходимите средства в размер на 4 559 490 евро (8 917 587,33 лв) за уреждане на искове  № 8 и 17 по Договор № 3 EuropeAid /120718/D/W/BG „Строителство прилежащата инфраструктура на мост на р. Дунав при Видин-Калафат (България/Румъния)” чрез сключване на Допълнително споразумение (Адендум 6) и извършване на плащанията по този аддендум. По този начин  ще бъдат уредени една част от исковете на изпълнителя и ще се осигурят средства за завършване на оставащите работи по проекта.

Договор № 3 EuropeAid/120718/D/W/BG „Строителство прилежащата инфраструктура на мост на р. Дунав при Видин-Калафат (България/Румъния)” се изпълнява от испанската компания ФЦЦ Конструксион С.А. под независимия надзор на консорциум  Хай-Пойнт Рендел/Инжероп/Салфо, изпълняващ задачите и на инженер по ФИДИК за този договор. Договорът включва изграждането на пътната и железопътна връзка на новия мост със съществуващата транспортна мрежа, както и сградите, съоръженията и оборудването, необходими за присъединяване на новоизградената инфраструктура към съответните системи за управление.

До усвояването на всички средства и изтичането на срока на валидност на Финансвия меморандум 2004/BG/16/P/PT/005 към 31 декември 2012 г., договорът е финансиран с безвъзмездна помощ по КФ/ИСПА и заемни средства от Европейската инвестиционна банка.

Съгласно изискванията на Европейската комисия за финансиране на проекти по предсъединителна програма ИСПА (Кохезионен фонд, регламент 1164/94/ИСПА), договорът е възложен по реда на Практическото ръководство за договори за външни действия на ЕК и е сключен по общите условия на ФИДИК за Строителство и инженерни работи, проектирани от Възложителя, изменени с някои ограничителни Специални условия. Съгласно Практическото ръководство, увеличението на стойността на договорите до 50% от първоначалната цена се урежда с адендуми към договорите. Тази предпоставка е включена изрично и в Специалните условия на договора.

В хода на изпълнение на проектно-строителните работи по Договор № 3 редица независещи от страните по договора обстоятелства доведоха до забавяне и усложняване на изпълнението на дейностите по обекта и до непредвидени разходи на Изпълнителя за компенсиране на последствията от неблагоприятните фактори. В тази връзка и в съответствие с условията на договора Строителят подаде значителен брой искове. Поради изискванията на трети страни (Националана компания „железопътна инфраструктура”, Агенция „Пътна инфраструктура”, електроснабдителните дружества и др.), както и поради неблагоприятни геотехнически условия на обекта и наличието на подземни нерегистрирани комунални, съобщителни и други мрежи, се наложи и издавене на заповеди за изменение на някои от работите, което също доведе до допълнителни разходи за Строителя.

Основната причина за измененията на договора за изграждане на прилежащата инфраструктура са измененията в законодателството и техническите норми за изграждане на електропроводи.

В резултат на съществени промени в Наредба № 3 за устройството на електрическите уредби и електропроводните линии, обнародвани в ДВ., бр. 108 от 2007 г.. непосредствено след сключването на договорите за строителство и надзор на прилежащата инфраструктура на моста, както и на други нормативни и законодателни изменения, станаха необходими изменения в трасетата и местоположението на стълбовете и фермите на въздушните електрически линии. Изпълнение на работите съгласно първоначалния проект не беше възможно поради участието на трети страни  -  ЧЕЗ и НЕК, собственици на съществуващите електроснабдителни и електроразпределителни мрежи и съоръжения, които отказаха да съгласуват проектите поради изменената нормативна уредба. Наложи се да се измени техническия проект на част електрификация, който беше част от тръжната документация и договора.

През 2008 г. със съдействието на експлоатационните предприятия бяха изготвени и съгласувани техническите проекти на посочените съоръжения, съобразени с настоящите нормативните изисквания. Измененията засягнаха както проектираните, така и съществуващите в обхвата на проекта електрически мрежи. Измененията са съгласувани с писмо изх. № 278103-1/06.02.2009 г. на ЧЕЗ-сектор Плевен. Независимо от това, детайлни изисквания за контрола и съгласуването на новото строителство, както и изискване за сключване на съответен договор бяха поставени с писмо изх. № Към Doc 300-5949 (1)/17.12.2009 г. на ЧЕЗ, като в началото на 2010 г. беше подписан договор между МТИТС и ЧЕЗ, с който бяха отстранени затрудненията пред строителните работи.

Поради измененията се наложи изместване на част от стълбовете в неотчуждени терени. Това, заедно със свързаните ограничения на ползването на земите в сервитута на електропроводите, наложи провеждане на отчуждителни процедури по реда на Закона за държавната собственост за стъпките на стълбовете и фермите – и в двата случая възмездно. Наложи се и провеждане на отчуждителна процедура, заедно със свързаното възлагане, изготвяне и процедиране на ПУП-Парцеларен план въз основа на коригирания проект. Разрешение за изготвяне на ПУП е издадено от община Видин на 16.07.2009 г., като едва след това стана възможно сключването на договори с ЧЕЗ и НЕК за преместване на съществуващите съоръжения и включването на проекта като потребител на електроенергия.

В резултат на описаните по-горе процедури, възникнаха съществени закъснения в изпълнението на работите по прилежащата инфраструктура. В тази връзка на 29.08.2008 г. Строителят подаде Иск № 8 за удължение на времето за завършване и възстановяване на допълнителни разходи, дължащи се на закъснения по отклонение на въздушните електропроводи (реф. AIFCC080829-RH-01от 29.08 2008 г.). Искът е във връзка с клауза 13.7 „Регулиране при изменения в законодателството” от ФИДИК. След искане на допълнителни обосновки и доказателства в края на 2009 г. Възложителят е дал съгласие за удължение на срока за завършване на работите, но първоначално не се е съгласил с исканите допълнителни средства. Строителят е представил на Инженера нови обосновки и доказателства за понесените щети. Въпросът бе отнесен и към Мониторинговия комитет и Смесения българо-румънски подкомитет по КФ 1164/94/ИСПА, както и към Европейската инвестиционна банка, които изискаха решаване на въпроса във възможно най-кратки срокове.

След представяне на допълнителни подробни обосновки и доказателства от Строителя и оценки на Инженера по допълнителните разходи на Строителя по Иск № 8 и въз основа на Определения на Инженера по клауза 3.5 от Общите условия на договора по ФИДИК, бяха подписани два адендума към Договор EUROPEAID/120718/D/W/BG на обща стойност 9 609 406 евро. Общото увеличение на договорната цена към момента възлиза на 15 % от първоначалната стойност на договор 3 което е под допустимите 50 % за увеличаване на първоначалната стойност на договора съгласно Правилата на практическото ръководство на външни дейности на ЕС. Допълнителната стойност беше изплатена от средствата по Финансовия меморандум по КФ/ИСПА. Не са повдигнати възражения от Европейската комисия  и помощта не е спирана.

През м. декември 2012 г. след представяне от ФЦЦ на допълнителни обосновки и доказателства, Инженерът издаде окончателно определение за дължими допълнителни средства по иск № 8 в размер на 3 723 620 евро. Строителят се е съгласил, че с получаването на тези средства претенцията му е удовлетворена изцяло и искът се затваря.

Иск № 17 представлява оценка на общото въздействие върху договорните цени на забавянето и нарушенията  в организацията на работа на няколко дейности, формиращи част от Договор № 3, което е възникнало от изпълнението на  измененията и други случаи на закъснения и неизпълнения на последващи дейности съгласно работната програма по договора.  Искът отчита вторичното въздействие на основните причини за закъснения върху тези дейности, които зависят от предварителното изпълнение на работите по критичния път на програмата на Строителя по договора. Основните засегнати дейности са някои земни работи, включително изпълнението на основа от трошен камък и други дейности по изпълнението на пилотите на фундирането и изграждането на надлезите, обобщени в категории „Разчистване и Земни работи”, изпълнение на „Основа от трошен камък” и дейности по изпълнението на „Строителство на надлези”.

През м. декември 2012 г. след представяне от ФЦЦ на обосновки и доказателства, Инженерът е издал окончателно определение за допълнителни средства по Иск № 17 „Общи закъснения и нарушения на организацията” в размер на 835 870 евро. Строителят не е изказал възражения.

И по двата иска Инженерът не е признал изцяло претенциите на Строителя, а само обоснованата и доказана част от тях. В оценките на Инженера изрично е отбелязано, че няма дублиране на финансирането на различните дейности.

Изплащането на средствата по определенията на Инженера по-горе може да  извърши само при подписването на адендум, но поради цялостното усвояване на наличните средства съгласно Финансовия меморандум по програма ИСПА за поректа Възложителят не може да пристъпи към поемане на договорни ангажименти без да е осигурил допълнителни средствата за изплащането им.

Общата стойност по искове  № 17 и 8 възлиза на 4 559 490 евро (8 917 588 лв.)

Следва да се отбележи, че към средата на 2012 г. Строителят е подал за разглеждане от Инженера по проекта общо над 20 иска, касаещи обстоятелства, довели по негово мнение до забавяне на реализацията на проекта и/или до увеличаване на стойността му. Инженерът е отхвърлил част от исковете, но признатите за основателни искове все още не са удовлетворени. Наложилите се вариации (изменения на работи) надхвърлят заложените в договора непредвидени разходи, поради което признатите искови суми следва да се уредят с допълнителни споразумения (адендуми).

За да не се забавя изпълнението, Строителят е завършил за своя сметка допълнителните работи по обекта с изключение на някои изменения на работи, възложени в края на 2012 г. За целите на ускоряване на процеса на оценка на основните искове и своевременно решаване на най-належащите нужди от допълнително финансиране, с писмо от 05.10.2012 г. Строителят е оттеглил част от исковете си като: недостатъчни отчуждения, напречен дренаж, подземни кабели при изхода за Кула, населена сграда за разрушаване при Нов път, неблагоприятни климатични и хидроложки условия, неустойки по закъснели плащания и други.

По тези причини по баланса на договора се е появил съществен дефицит на средства, което възпрепятства завършването на последните наложили се изменения и забавя въвеждането на цялостния проект в експлоатация. Такива вариации са удовлетворяване на изискванията на: Национална компания „Железопътна инфраструктура” за противопожарната система, трансфер на прекъсвач на пътническа гара и обезопасяване на пресичания на ж.п. линии, на Гранична полиция за допълнителна ограда при пътническа гара, за монтаж на компенсаторно устройство на тяговата подстанция и други допълнителни условия, поставени от заинтересовани институции и трети страни.

Поради последователната физическа свързаност на моста (Договор 1 „Проектно-строителни работи на моста”) и прилежащата му инфраструктура (Договор 3 „Строителство на прилежащата инфраструктура”), никой от двата подобекта не може да се въведе в експлоатация самостоятелно.

Очакваните резултати от приемането на предложеното постановление са осигуряването на дофинансирането на проект: „Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на р. Дунав между Видин (България) и Калафат (Румъния)” в размер на 4 559 490 евро (8 917 588 лв.) и въвеждането му в експлоатация през месеците май-юни 2013 г. с всички произтичащи от това ползи.

Предлаганият проект не налага хармонизиране с актове на Европейския съюз, поради което не е приложена справка за съответствие с правото на Европейския съюз.

Настоящият проект ще окаже пряко влияние върху държавния бюджет, поради което е приложена финансова обосновка.

Проектът на Постановление на Министерския съвет за предоставяне на финансови средства от централния бюджет за 2013 г. по бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2013 г. за финансиране на приоритетен инфраструктурен проект: „Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав при Видин - Калафат (България – Румъния)”, съфинансиран от Кохезионния фонд по Регламент (ЕО) № 1164/94, е съгласуван в съответствие с чл. 32, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, като направените бележки и предложения са отразени в приложената справка.

 

Пълният текст на проекта на Постановление за предоставяне на финансови средства от централния бюджет за 2013 г. по бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2013 г. за финансиране на приоритетен инфраструктурен проект: „Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав при Видин - Калафат (България – Румъния)” може да се види в Приложението.

Приложение
 Проект на Постановление за предоставяне на финансови средства от централния бюджет за 2013 г. по бюджета на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за 2013 г. за финансиране на приоритетен инфраструктурен проект “Изграждане на нов граничен комбиниран (пътен и железопътен) мост на река Дунав при Видин - Клафат (България - Румъния)” (109.5 KB)
  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Май
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed