Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Проект на Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за предоставяне на речни информационни услуги по вътрешните водни пътища на Република България, приета с Постановление № 329 на Министерския съвет от 28.12.2007 г. 15.07.2013
Голям размер

Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

 

Мотиви

Предлаганите изменения и допълнения произтичат от необходимостта за съобразяване на наредбата с чл. 115м, ал. 1, т. 12 и т. 15 от Закона за морските пространства, вътрешните  водни  пътища и пристанищата на Република България, с които на Държавно предприятие „Пристанищна      инфраструктура” е възложено правомощието да изгражда и поддържа съоръженията, обслужващи системата за контрол на движението на корабите и за информация и българската речна информационна система и правомощието да предоставя услуги по управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването и да предоставя речни информационни услуги на корабния трафик.

Предлаганите изменения и допълнения на наредбата са по-конкретно следните:

1. По предлаганото изменение в чл. 1:

Предложението произтича от задълженията на българската държава по Споразумението за услуги за обмен на Европейска база данни за корабите/корпусите (обн., ДВ, бр. 66 от 2012 г., одобрено с Решение № 714 от 26.09.2011 г. на Министерския съвет). Предстои подписването и на Споразумението за обмен на услуги на базата данни на речните информационни услуги за целите на управление на трафика и намаляване на инцидентите,  проекта на който е одобрен с решение на Министерския съвет от 28.11.2012 г.

2. По предлаганото изменение в чл. 4:

Предложението за изменение на ал. 3 и ал. 5 се налага с оглед разпоредбите на чл. 115м, ал. 1,  т. 12 и т. 15 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, съгласно които предметът на дейност на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” включва изграждане и поддържане на съоръженията, обслужващи системата за контрол на движението на корабите и за информация и българската речна информационна система, както и предоставяне на услуги по управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването и предоставяне на речни информационни услуги на корабния трафик. С тези текстове Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” е определено за структурата, отговорна  за изграждането на системи за предоставяне на информационни услуги за корабоплаването и речни информационни услуги.

Предложението за изменение на ал. 4 произтича от чл. 244а от Кодекса на търговското корабоплаване, съгласно който Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” изгражда и поддържа система за управление на трафика и информационното обслужване на корабоплаването по ред, определен от Министерския съвет, предоставя услуги по управление на трафика и информационното обслужване на корабоплаването и обменя информация с други системи, предвидени в закон или в международен договор, по който Република България е страна, а Изпълнителна агенция „Морска администрация” контролира тези дейности. Агенцията е държавният орган, който организира и координира дейностите по безопасността на корабоплаването в морските пространства и във вътрешните водни пътища на Република България. Тя упражнява контрол по предоставянето на услуги по управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването в морските пространства, вътрешните водни пътища, каналите, пристанищата на Република България и другите, определени по съответния ред, райони (чл. 4, ал. 1, т. 3 от Устройствения правилник на  Изпълнителна агенция „Морска администрация”).

Предлага се нова функция на ИА „ППД” в чл. 4, ал. 6, т. 7: изработване и поддържане на актуален национален  РИС индекс. Този индекс представлява регистър на кодовете за определяне на местата на обекти (според международния стандарт за корабно докладване IRIS (International Ship Reporting Standard) и допълнителна информация за обекта. Стандартът се използва във всички речни информационни услуги за кодиране на местоположението на обектите, елемент е от електронните навигационни карти и чрез него се кодират обектите в „Известия до корабните водачи” и електронното докладване. Стандартът е дефиниран в Guidelines and ecommendations for River Information Services - Resolution No. 57 (ECE/TRANS/SC.3/165/Rev.1) на UNECE – раздел 4, т. 4.6.2 от Приложението към резолюцията. Изпълнителна агенция „Поддържане и проучване на река Дунав” следва да изработва  и поддържа РИС индекса с оглед правомощията си, предвидени в чл. 14, ал. 3 от Устройствения правилник на Изпълнителната агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав”, съгласно който агенцията осигурява изпълнението на решения и препоръки на международните органи и организации, отнасящи се до българския участък от р. Дунав. Предложеното правомощие произтича и от функциите на агенцията да събира и разпространява информация за състоянието на корабоплавателния път и за хидрометеорологичния режим на реката и да извършва изследователска дейност в областта на хидроморфологията на реката и да подготвя лоции, навигационни карти, планове, годишници, справочници и други пособия за нуждите на корабоплаването, на Дунавската комисия и на смесените българо-румънски комисии (чл. 15, т. 3 и 6 от Устройствения правилник на Изпълнителната агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав”).

Регламентирането на посоченото правомощие в отделна точка се налага поради значението и важността на РИС индекса за всички речни информационни услуги, тъй като се явява общ за всички тях елемент, съгл. Resolution No. 57 (ECE/TRANS/SC.3/165/Rev.1) на UNECE, раздел 4, пар. 4.6.2 т. b от Приложението към резолюцията.

С предложената разпоредба на чл. 4, ал. 7 се цели Изпълнителна агенция „Морска администрация” да получава от речната информационна система интегрирана картина на трафика по р. Дунав върху електронните карти в реално време и цялата необходима информация  за изпълнение  на функциите си.

3. Предлаганите промени в чл. 5, чл. 6, ал. 1, ал. 3 и 4, чл. 8, ал. 1, чл. 17, чл. 18 и § 7а произтичат от необходимостта тези текстове да бъдат съобразени с разпоредбите на чл. 115м, ал. 1, т. 12 и т. 15 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България и предвидените в тези текстове на закона функции на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”.

4. По предлаганото изменение в чл. 6, ал. 5: Промяната в ал. 5 отчита обстоятелството, че страна по международните договори  за обмен  на  речни информационни данни е Изпълнителна агенция „Морска администрация”.

5. В чл. 6, ал. 6 отпада уточнението от кого се издават „Известия до корабоплавателите”. В действащата наредба е предвидено това да са съответните капитани на пристанищата Русе и Лом. Целта е лицата, издаващи „Известия до корабните водачи” (наименованието на известията е изменено в съответствие с Регламент (ЕО) № 416/2007 на Комисията от 22 март 2007 г. относно техническите спецификации за известия до корабните водачи), да се определят с акт на Изпълнителна агенция „Морска администрация” в зависимост от необходимостта и технологичната съоръженост. По този начин ще отпадне необходимостта от въвеждане на изменения в настоящата наредбата при структурни или оперативни промени в Изпълнитела агенция „Морска администрация”, свързани с издаването на „Известия до корабните водачи”.

6. По предлаганите изменения в чл. 7, ал. 2 и 3, чл. 12 и чл. 16:

С чл. 115м, ал. 1, т. 12 и т. 15 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” е възложено правомощието да изгражда и поддържа съоръженията, обслужващи системата за контрол на движението на корабите и за информация и българската речна информационна система и правомощието да предоставя услуги по управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването и да предоставя речни информационни услуги на корабния трафик. Съгласно чл. 244а от КТК Държавно  предприятие „Пристанищна инфраструктура” изгражда и поддържа система за управление на трафика и информационното обслужване на корабоплаването и обмена на информация с други системи, предвидени в закон или международен договор, по който Република България е страна. Системата обхваща целият български участък на река Дунав и се ръководи от един брегови център. С предложените промени текстовете се актуализират, за да съответстват на чл. 115м, т. 12 и т. 15 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, чл. 244а от КТК и реално изградената система.

7. По предлаганите изменения в чл. 7, ал. 4:

Измененията произтичат от правомощията на Държавно  предприятие „Пристанищна инфраструктура” по чл. 115м, т.15 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България и са в съответствие с чл. 4 и 5 на Директива 2005/44/ЕО, в които са изброени речните информационни услуги. В разпоредбата не се въвеждат нови текстове от Директива 2005/44/ЕО, тъй като предложеното изменение запазва съществуващите текстове относно българската РИС.

Включена е нова т. 3 относно радиотелефонната комуникация, с което се осигурява изпълнението на Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища (RAINWAT), подписано на 18 април 2012 г. в гр. Букурещ, Румъния (обн., ДВ, бр. 44 от 2012 г., одобрено с Решение № 352 на Министерския съвет от 4.05.2012 г.) при осъществяване на радиотелефонната комуникация във връзка с предоставянето на речните информационни услуги. Радиотелефонната комуникация е част от информационното осигуряване по вътрешните водни пътища. Включването на т. 3 е необходимо, тъй като споразумението регламентира не само радиотелефонните услуги, но и услугите от автоматичната система за идентификация AIS (Наземна система за автоматично разпознаване на предаватели (AIS), която е част речната информационна услуга VTT (Vessel Tracking and Tracing). Друг мотив за включване на този текст в наредбата е обстоятелството, че системата БУЛРИС за речни информационни услуги разработва и използва радиотелфонните и AIS системи, включени, както беше споменато по-горе, във VTT речна информационна услуга и визуализацията на корабния трафик по вътрешните водни пътища.

8. По предлаганите изменения в чл. 8, ал. 2:

С промяната текстът се съобразява със обстоятелството, че са приети Регламент  (ЕС) № 164/2010 на Комисията от 25 януари 2010 г. относно техническите спецификации за електронно корабно докладване при вътрешното корабоплаване, посочени в член 5 от Директива 2005/44/EО на Европейския парламент и на Съвета относно хармонизираните речни информационни услуги (RIS) относно вътрешните водни пътища на Общността (ОВ, L 57 от 2010 г.) и Регламент за изпълнение (ЕС) № 689/2012 на Комисията от 27 юли 2012 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 415/2007 относно техническите спецификации за системи за прихващане и проследяване на корабите, на които се позовава член 5 от Директива 2005/44/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно хармонизираните речни информационни услуги (RIS) относно вътрешните водни пътища на Общността (ОВ, L 202 от 2012 г.). В тези регламенти също се съдържат принципите, техническите указания и спецификациите, посочени в чл. 8, ал. 1.

9. По предлаганите изменения в чл. 11:

Актуализацията на текста се налага с оглед влизането в сила на RAINWAT. Цитираното в действащия чл. 11 Регионално споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища, сключено в Базел на 6 април 2000 г., е отменено с чл. 12 от RAINWAT. Освен това Международният съюз по далекосъобщения (МСД) няма отделен документ, който да се нарича Правила за радиочестотите, а регулативните и техническите правила за използване на радиочестотите се съдържат в отделни глави в общия основен документ на МСД, т. нар. радиоправила. Предложението за промяна цели по-голяма точност на текста и хармонизация на терминологията. Освен това, в RAINWAT не се засягат само честотните аспекти на AIS (засягат се и идентификационните аспекти - MMSI - Приложение 1, точка 2, засягат се и технически аспекти - мощност Приложение 3, точка 4). Радиоправилата на МСД са документа, който е основен източник на право относно радиочестите и регулациите на тяхното използване, както и във връзка с процедурите за работа (точно затова е цитиран и в преамбюла на RAINWAT) и с който следва да са съобразени останали споразумения в тази област.

10. По предлаганите изменения в чл. 12 и 15: измененията отразяват наличието и възможността за електронно докладване съгласно Директива 2005/44/ЕО.

 

Пълният текст на проект на Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за предоставяне на речни информационни услуги по вътрешните водни пътища на Република България, приета с Постановление № 329 на Министерския съвет от 28.12.2007 г. (обн., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) може да се види в Приложението.

 

Лице за контакт:

Мариана Минева - Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”,
тел. 02/ 807 99 81,
e-mail: m.mineva@bgports.bg

Приложение
 Проект на Постановление за изменение и допълнение на Наредбата за предоставяне на речни информационни услуги по вътрешните водни пътища на Република България, приета с Постановление № 329 на Министерския съвет от 28.12.2007 г. (обн., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) (66.5 KB)
  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Април
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30  

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed