Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
НЕОБВЪРЗАН ДОСТЪП ДО ФИКСИРАНАТА АБОНАТНА МРЕЖА 25.09.2002

1. Каква е постановката за необвързан достъп до абонатната линия според условията и практиката у нас?

Въпросът за т.н. необвързан достъп до абонатните линии на фиксираната телефонна мрежа се третира за първи път у нас в проекта на новия ЗД, а в европейското законодателство се регламентира от края на 2000г., три години след въвеждане на пълната либерализация в ЕС. В съотвествие с европейското законодателство, под необвързан достъп до абонатна линия се разбира достъп до абонатната мрежа, състояща се от първична, вторична и третична мрежи, съгласно възприетата у нас и в частност от НИИС (Научно изследователски институт по съобщенията) терминология. Абонатната мрежа включва частта на мрежата от главния репартитор (MDF Main Distribution Frame) на местната централа до крайните точки на мрежата, определени от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за целите на регулирането. Тези части на мрежата са проектирани и предназначени за предоставяне основно на гласовата телефонна услуга от оператора на обществената телефонна мрежа.

При въвеждане на необвързан достъп до абонатната линия става възможно същата да се ползва и от други оператори, предоставящи обществени услуги (алтернативни оператори напр. Интернет доставчици), при което се използва пълния честотен диапазон на линията. На практика се ползват две форми на необвързан достъп:

  • самостоятелно ползван достъп, при който се осигурява достъп за предоставяне на услуги, ползващи пълната честотна лента на абонатната линия;
  • съвместно ползван достъп, при който на един оператор се осигурява ползване на част от честотната лента в рамките на 300 - 3400 Hz (т.е. за гласова телефонна услуга), а останалата част - на друг оператор за предоставяне на високочестотни услуги. Съгласно проекта на новия Закон за далекосъобщениятя, необвързаният достъп се предоставя на база предварително одобрено от Комисията зя регулиряне ня съобщенията Типово предложение за сключване договор за необвързан достъп до абонтната линия, което се подготвя, публикува и поддържа от обществените оператори на фиксирана телефонна мрежа със значително въздействие върху пазара на телефонната услуга.

2. Каква е постановката за необвързан достъп до абонатната линия според условията и практиката и перспективите на развитие в тази област в страните от ЕС?

В страните от ЕС технологичното състояние на абонатната мрежа предвижда да се осигурят широколентови услуги за абонатите - предоставяне на глас, образ и звук. При либерализацията на абонатната мрежа всеки участник избира свободно технологията за достъп, която ще се ползва, оценявайки най-доброто решение за района, където ще развива дейността си. Една голяма част от операторите, предоставящи достъп ограничават дейностите си в рамките на дадена община или регион. Практиката досега е показала, че само една малка част (около 3%) от тях предоставят достъп до абонатите в национален обхват (по данни на ECTA, юни 2002 г.).

3. Каква е дефиницията за необвързан достъп до абонатната линия според ЕС (с посочване на източника)?

Според европейското законодателство и по специално според Регламента 2887/2000г. на Европейския парламент и на Съвета, от 18 декември 2000г. за необвързан достъп до абонатната линия (Regulation (EC) No 2887/2000 of the Parlament and of the Councel of 18 December 2000 on unbundled access to the local loop) отворен достъп до абонатната линия-Local Loop Unbundling) "означава пълен достъп до абонатната линия и съвместен достъп до абонатната линия" (Art.2, e). В проекта за нов Закон за далекосъобщенията определението е "необвързан достъп до абонатната линия е самостоятелно ползван достъп или съвместно ползван достъп до абонатната линия".

4. Какви са мотивите за въвеждане на двегодишен период за достъп след 01.01.2003 г. до абонатната линия?

От 01.01.2005 г. операторите със значително въздействие върху пазара ще бъдат задължени да допуснат на търговска основа други оператори до абонатите от селищната мрежа, ползвайки съществуващите абонатни линии . Република България е поела ангажимент да въведе този инструмент за съдействие на конкуренцията в двегодишен срок след пълната либерализация, което е с една година по-кратък срок отколкото възприетия в страните членки на ЕС.
Горното представлява амбициозна програма, като се има предвид, че пълната либерализация в условията на национална мрежа стартира с едва 20% цифровизация. .
Мотивите за въвеждане на преходен период за въвеждане на услугата основно са:

  • ниска степен на цифровизация на мрежата и необходимостта от по-високо качество на по-голямата част от съществуващата абонатна мрежа, което прави невъзможно внедряването още от 01.01.2003 г. на широколентови услуги - пренасянене на образ, звук и данни;
  • незавършен процес на определяне на разходо ориентирани цени на услугите;
  • необходимост да се въведе система за отчитане на разходите, на база на която ще се определят цените на услугите от обществените оператори;
  • необходимост да бъде изготвено Типово предложение за достъп до абонатната линия , което на недискриминационна и прозрачна основа ще даде възможност на всички нови оператори да преговарят за достъп до абонатната линия;
  • налагащото се преустройство на дуплексните номера в прави постове в мрежата на БТК, което е първа стъпка в посока към осигуряване достъп до абонатните линии;

Реализацията на необвързан достъп до абонатната линия е трудно изпълнимо за БТК за срок по-малък от две години, поради големия обхват на технически и организационни дейности и осигуряване на съответно финансиране.

5. Какви други възможности се предоставят на обществените оператори, кандидати за необвързан достъп за времето на преходния период?

Възможно е ползването на специфичен достъп (достъп до вътрешни точки на фиксираната мрежа, различни от крайните точки на мрежата), след 01.01.2004г., когато цените за тази услуга ще бъдат разходоориентирани.

6. Как се гарантират правата на абонатите за осигуряване на универсалната услуга?

Правата на абонатите за осигуряване на универсалната услуга се гарантирани в проекта на ЗД (глава 6, чл.96 до чл.113) и не са свързани с предоставянето на необвързан достъп до абонатнтите линии.

7. Защо има доставчици на услуги, които изискват необвързан достъп до абонатната линия от 01.01.2003 г.?

Изграждането на собствена абонатна мрежа и нейното поддържане при всички случаи е по-скъпо от ползването на съществуващата мрежа. Ефективността на мрежата се повишава поради пълното използуване на честотния обхват на абонатната линия.

 

25.09.2002г.

Дирекция "Политика в далекосъобщенията"

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Май
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed