В изпълнение на един от основните правителствени приоритети за въвеждане на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в образованието, Министерство на транспорта и съобщенията и Министерство на образованието и науката разработиха съвместно Национална стратегия и план за действие за въвеждане на ИКТ в българските училища. I. ЦЕЛИ НА СТРАТЕГИЯТА Националната стратегия има комплексен характер и тя далеч не се изчерпва с доставката на компютри за училищата. Нейна главна цел е изграждането на качествено нова учебна среда, която ще научи учениците да търсят и гъвкаво да намират информация, както и да я анализират и използват в учебния процес, което ще ги направи утре конкурентноспособни на пазара на труда. С изпълнението на Стратегията:
- Българските училища ще направят качествен скок в своето развитие, поставяйки цялата система на средното образование на съвсем ново равнище, същевременно давайки равен старт на българските ученици и преподаватели с техните колеги по света.
- България ще влезе в ЕС с модерна, качествено нова образователна система, базирана на масово приложение на ИКТ в процеса на обучение. Всички български училища ще разполагат със съвременни компютърни класове, свързани с бърз Интернет.
- Всички ученици, които завършват средното си образование, ще бъдат компютърно грамотни и ще имат съответните познания по текстообработка, работа с електронни таблици, изработка на презентации, боравене с бази данни и уеб-базирани приложения.
- В процеса на обучение учениците ще имат достъп до съвременни бази от знания по съответните учебни дисциплини и непрекъснато ще могат да проверяват и надграждат знанията си. Същевременно, появата на качествено електронно съдържание ще подпомогне процеса на възпитание на подрастващите и изграждането на тяхната ценностна система.
• Преподавателският състав ще има възможността по съвременен начин да изнася своите уроци, като ангажира вниманието и активното участие на учениците в процеса на преподаване. Стратегията включва пет основни направления:- Създаване на подходяща нормативна уредба, регламентираща обучението по ИКТ и обучението чрез използване на ИКТ
- Компютъризация – изграждане на компютърни класове във всички училища
- Изграждане на информационна мрежа и свързване към високоскоростен Интернет на всички училища
- Обучение и повишаване на квалификацията на учителите с цел въвеждане на ИКТ във всички учебни дисциплини
• Създаване на образователен портал, платформи за дистанционно обучение и образователно съдържание по всички дисциплини. • Създаване на образователен портал, платформи за дистанционно обучение и образователно съдържание по всички дисциплини. • Създаване на образователен портал, платформи за дистанционно обучение и образователно съдържание по всички дисциплини. Изпълнението на Стратегията еднакво активно включва в учебния процес: - Учениците, които ще бъдат обучавани, и ще имат възможности за допълване съдържанието на учебните предмети
- Учителите, които получили необходимата квалификация, ще избират начините за най-интересно и запомнящо се поднасяне на учебния материал
• Родителите, които ще могат текущо да следят развитието на своите деца, съдържанието на учебните предмети и да участват в живота на училищата. II. СТРАТЕГИЯ 2005-2007 Стратегията има тригодишен срок на действие и включва периода 2005 – 2007 г. В плана за действие подробно са описани проектите по всяко едно от направленията, необходимите средства, срокове за изпълнение и резултатите, които ще бъдат постигнати. Всички елементи на стратегията ще бъдат реализирани съгласно изисванията на Закона за обществените поръчки. Това в пълна степен гарантира прозрачността при изпълнението на Стратегията, както и засиленото желание на правителството за насърчаване на публично-частния диалог. Стратегията ще се реализира на три етапа като необходимите средства за нейното изпълнение са в размер на 140 987 000 лв. Разпределението на средствата по години е, както следва: Етап Общо (хил. лева) I етап – 2005 г. 41 000 II етап – 2006 г. 65 107 III етап – 2007 г. 34 880 Общо за всички етапи: 140 987 III. ИЗПЪЛНЕНИЕ НА СТРАТЕГИЯТА Изпълнението на Стратегията се възлага на експертни екипи от Министерството на транспорта и съобщенията и Министерството на образованието и науката, като:
- МТС отговаря за компютъризацията на училищата и изграждането на информационната мрежа
• МОН отговаря за създаването на нормативната уредба, обучението на преподавателския състав и създаването на образователното съдържание по отделните учебни дисциплини. IV. ЕВРОПЕЙСКИ ПРАКТИКИ Всички страни-членки на ЕС имат свои национални стратегии за въвеждане на ИКТ в образованието. В изпълнение на подобна стратегия, например, в Чехия броят компютри на 100 ученика е нараснал повече от 5 пъти в периода 2001-2003 г., а 80% от всички училища имат осигурен достъп до Интернет. В Унгария 85% от основните и средни училища са свързани към Интернет, а на 25% е осигурен високоскоростен достъп до Интернет. Подобно е състоянието и в останалите европейски държави, като при успешно изпълнение на нашата стратегия за въвеждане на ИКТ в българските училища, до 2007 г., България ще достигне средните показатели на Европейския съюз. При влизането ни в ЕС, всички български училища ще разполагат с компютърни кабинети с осигурен достъп до широколентов Интернет. Това неимоверно ще способства за изграждане на по-широка обща култура на младите хора, увеличаване на международните им контакти, овладяването на чужди езици, както и развиване на нови знания и умения, тясно хармониращи с тенденциите в пазара на труда. Младите българи ще са конкурентоспособни на своите връстници от Европа и ще станат активен участник в новата световна икономика, базирана на знанието.
За допълнителна информация: Костадин Вардев, Пресцентър, Министерство на транспорта и съобщенията Тел: 940 96 20 e-mail: kvardev@mtc.government.bg |